Rätt stöd i rätt tid – nytt studiematerial från SPSM för läsa-skriva-räkna garantin
Dela den här historien, välj din plattform!
Specialpedagogiska skolmyndigheten släpper ett material för lärare till elever i årskurs F till 3 för att fånga upp elever som riskerar att utveckla läs- och skrivsvårigheter som en del av läsa-skriva-räkna-garantin. Paketet ska göra det lättare för lärare att ta del av aktuell forskning om undervisning och stödinsatser.
Garantin består av tre moment: kartläggning, åtgärd och uppföljning.
Kartläggning
- Elevernas språkliga och matematiska förutsättningar kartläggs redan i förskoleklassen. Kartläggningen/screeningen är obligatorisk.
- Kartläggningen i förskoleklass, följs upp av bedömningsstöd i årskurs ett och nationellt prov i årskurs tre.
Åtgärder
- Om det finns tecken på att en elev inte kommer att nå förväntade resultat ska åtgärder sättas in ”skyndsamt”.
- Åtgärder sätts in i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens.
- Åtgärder ska följas upp i slutet av förskoleklass och i slutet av lågstadiet.
Uppföljning
- Resultat av uppföljning ska följa med eleven till nästa årskurs och lärare.