15-åriga William kan äntligen läsa obehindrat
Dela den här historien, välj din plattform!
William från Stockholm har dyslexi och ADHD, och hans lässvårigheter har länge varit en utmaning i skolan. Nu har han fått testa ett nytt hjälpmedel som gör om text till tal, OrCam, som vi på Frölunda Data stolt erbjuder i vårt sortiment som hjälpmedel för personer med lässvårigheter eller dyslexi. Webportalen Boktugg.se har intervjuat William och hur OrCam har hjälp honom i sitt läsande.
Willam Enström är 15 år och bor på Södermalm med sin familj. Han går i nionde klass och gillar att skata och spela tv-spel. Under hela skoltiden har läsningen varit kämpig, vilket hör ihop med att William både har ADHD och dyslexi.
– Williams mamma är lärare i grundskolan och är mycket för läsning, säger Carl. Vi har alltid försökt vara läsande förebilder och har haft högläsning hemma om kvällarna. Så William har fått lyssna på mycket böcker, men den egna avkodningen är det svåra.
När William får frågan hur han har fixat läsningen i skolan är svaret kort och koncist:
– Jag har inte gjort det.
Han har alltid behövt lyssna istället för att läsa, och skolan har fått brottas med olika alternativ för att göra undervisningen tillgänglig. Ofta har skolan får anpassa uppgifterna efter vilket material som funnits inläst.
– Allt finns inte inläst, ibland måste lärarna läsa in åt mig eller sitta bredvid och läsa högt, säger William.
Carl driver eget företag med att sälja teknik till skolor, och när han hörde talas om ett hjälpmedel som omvandlar skriven text till tal blev han nyfiken. Han kontaktade själv företaget vilket ledde till att William fick chans att testa den smarta kameran i skolan.
– Jag har tyckt att vi behöver lite hjälp. Så jag kontaktade företaget, och vi fick lov att testa kameran åtminstone terminen ut, säger Carl.
– Jag är deras testkanin, skämtar William.
Hjälpmedlet är en slags kamera som sätts fast på glasögonskalmen. Har man inte redan glasögon följer det med en attrapp.
– Den läser upp åt mig, ungefär som en Siri fast mycket bättre, berättar William. Jag håller upp ett papper och pekar mitt i sidan, och då läser den upp hela sidan. Den kan också läsa upp en enskild mening eller ett stycke.
Kameran har alltså inbyggd talsyntes och kan läsa upp maskinskriven text nästan som tal.
– Det tog ett litet tag att lära sig hur man skulle peka för att den ska läsa upp rätt, men redan första dagen funkade det bra. Det är skönt att bara få uppgifterna, precis som alla andra, säger William.
Kameran kan spara ett helt uppslag vilket gör att läsaren inte behöver sitta still framför texten utan kan göra andra saker samtidigt, som att ta anteckningar eller röra på sig.
– Kameran måste inte se pappret hela tiden, jag kan gå iväg och göra något annat medan den läser upp för mig. När jag håller upp handen slutar den läsa. Sedan kan den göra andra saker också, som att berätta hur mycket klockan är. Då håller jag bara upp handleden framför mig, som om jag skulle titta på klockan, säger William.
I kameran sitter en liten högtalare som kan spela upp texten högt, men eftersom det kan bli störande i ett klassrum använder William ofta ett par parkopplade hörlurar.
15-åriga William kan äntligen läsa obehindrat
– Den har fungerat spektakulärt bra, säger Carl. Min upplevelse kombinerat med den feedback jag får från skolan är att undervisningen fungerar klart bättre, motståndet att komma igång är lägre och det vi får höra från skolan är att informationen fastnar.
Syftet med att testa kameran är att underlätta för William i skolan. Hemma kan föräldrarna hjälpa till med läsningen.
– Kameran finns att köpa, men den är dyr, berättar Carl. Det är svårt för en skola med begränsad budget, men egentligen måste den ju inte vara knuten till en viss elev. Det kan finnas flera elever som behöver hjälpen.
Versionen som William har fått testa är den dyraste, med många ytterligare funktioner som är avsedda för personer med synnedsättning. Det finns dock en lite enklare och billigare variant som bara stöttar just läsningen.
Vad har det betytt för dig att kunna ha kameran i skolan?
– Det är skönt att en lärare inte behöver läsa upp allt för mig. När jag var mindre hade jag elevassistent hela tiden, men nu går jag i en klass där vi är flera elever och en lärare. Nu när jag har kameran kan hon göra andra saker istället för att läsa för mig, så det går snabbare. Jag klarar mig lite mer självständigt, säger William, som gärna skulle fortsätta använda kameran.
Men även om han har svårt med läsningen så gillar William böcker. Han lyssnar mycket på ljudböcker i perioder.
– Det finns en bokserie som jag har läst om så många gånger, säger han.
Vilken då?
– Percy Jackson!
Vecka 44 är det ju som bekant lov. För William har det mest handlat om att sova, spela och skata, fast också lite ljudbok på kvällarna. Men han vill hellre kalla det för höstlovet än för läslovet.
Här kan du läsa mer om OrCam och se vårat fina erbjudande för privatpersoner som gäller t.o.m 31 December 2020!
Hela artikeln är lånad från boktugg.se