OrCam MyEye hjälper Denny i arbetslivet

Dela den här historien, välj din plattform!

Vi är väldigt glada att Denny som fått hjälp att prova ut sitt hjälpmedel OrCam MyEye 2.0 via oss, har en så positiv upplevelse och att OrCam MyEye hjälper Denny i arbetslivet!

Den 31-årige göteborgaren

har flera funktionshinder, förutom dyslexi även dyskalkyli och adhd.
– Jag har svårt att läsa, svårt att räkna och svårt att hålla fokus, sammanfattar han själv.
Under många år hade Denny Moholt inget stadigt jobb.
– Det var rörigt. Jag var tre månader här och tre månader där, jobbade bland annat som telefonförsäljare och truckförare.

OrCam MyEye hjälper Denny i arbetslivet

När han arbetat ett tag inom omsorgen fick han sitt nya hjälpmedel genom Arbetsförmedlingen, efter att själv ha upptäckt det på nätet. Det är en kamera som sitter på en glasögonskalm och med hjälp av artificiell intelligens läser upp text från papper eller skärm.
Den hjälpen var en stor lättnad för Denny Moholt.
– Tidigare hann jag inte läsa alla arbetsordrar. Texten försvann. De försökte färglägga texten men då såg jag bara färgerna. Nu kan jag till och med läsa chefens långa veckobrev!

Vi får låna glasögonen och testa hur de fungerar. Man riktar blicken mot texten och sätter pekfingret där man vill börja. Efter två pip börjar en vårdad, kanske något stel, kvinnoröst läsa upp texten helt felfritt. (Om den skulle vara på engelska dyker en manlig röst upp i stället.) När man vill sluta gör man ett stopptecken med handen.

Denny Moholt visar hur han använder hjälpmedlet på jobbet. Han tar fram en stötsäker surfplatta, öppnar en excelfil med arbetsuppgifter och pekar högst upp. ”VVS. Stopp i handfatet. Brådskande”, säger glasögonskalmen.

Första fasta jobbet

För ett år sedan fick han sin första fasta anställning. Titeln är servicepersonal – ”många kallar mig vaktmästare” – och arbetsplatsen är vad som kallas bostäder med särskild service, alltså boenden för vuxna med fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar, i stadsdelen Majorna-Linné.

Läs mer om OrCam MyEye som Denny använder sig av!

Läs hela artikeln här på Göteborgspostens hemsida!

Vi finns här för hjälp och support

Välkommen med frågor och funderingar till våra produktspecialister!

Gustaf Dahlström
Gustaf DahlströmFörsäljning/utbildning
Placering: Stockholm
Direkt: +46 (0)10-405 68 56
E-post: gustaf.dahlstrom@frolundadata.se
Ove Brandberg
Ove BrandbergHjälpmedelskonsulent

Placering: Göteborg
Direkt: +46 (0)10-405 68 52
E-post: ove.brandberg@frolundadata.se

Hans Henretta
Hans HenrettaTeknisk säljare | Produktspecialist

Placering: Stockholm
Direkt: +46 (0)10-405 68 57
E-post: hans.henretta@frolundadata.se